Over ZCR

Zwemclub Residentie (ZCR) is opgericht op 15 maart 1922.
Al vele jaren hebben heel wat kinderen en ouderen het zwemmen geleerd in het kader van “iedere Nederlander zwemmer”.
ZCR blijft gelukkig bestaan, aangezien het hierboven gestelde doel nog steeds niet is bereikt.

Momenteel moeten we zeggen dat “iedereen die in Nederland woont de zwemkunst machtig dient te zijn”, mede gezien het vele water dat wij in Nederland hebben. Om het zwemmen te leren, werd ik in 1947 lid van ZCR. De club vierde net het 25-jarig jubileum met een voor die tijd grandioos festijn, te weten een kunstzwemshow met verlichting (onder water) gegeven door de zwemvereniging ZAR uit Amsterdam. Het festijn vond plaats in het zwembad Mauritskade te Den Haag. Langs de lange zijde van het bad was een tribune gebouwd, die evenals het terras tot de laatste plaats bezet was. Tussen de 500 en 600 mensen waren hierbij aanwezig.